مشاوره رایگان

آیا ثبت برند و علامت تجاری یکسان است ؟

برای پاسخ به این که آیا ثبت برند و علامت تجاری یکسان است ؟ ابتدا نیاز است تعاریف آنها را بدانیم

تعاریف و معانی

نام برند:

نام تجاری نامی است که سازنده به محصول یا خدمات شرکت خاص خود داده است . 
معمولاً نام‌های تجاری به صورت حروف بزرگ هستند، اما در سال‌های اخیر مانند «ای‌بی» یا «آی‌پاد» به دو حروف بزرگ نیز تبدیل می‌شوند.


 نام برند برای نشان دادن قصد برند استفاده می شود. این به بازاریابان کمک می کند تا هویت برند یا تصویر قدرتمندی از محصول ایجاد کنند
تا محصول یا برند را در ذهن مخاطب/بخش هدف قرار دهند. 
نام برند وظیفه مهمی است که قبل از عرضه یا قرار دادن یک محصول در بازار یا بازارها انجام می شود. 
همچنین می‌توانیم از بین برند تحت نام تجاری برای انتقال ویژگی‌ها یا مزایای کلیدی محصول یا خدمات استفاده کنیم.

علامت تجاری:

علامت تجاری به عنوان علامت خدمات یا مالکیت معنوی نیز شناخته می شود. 
با هر نوع لوگو، علامت، طرح یا عبارتی که برای شناسایی محصول یا خدمات یک منبع یا شرکت خاص از محصولات دیگران یا رقبا استفاده می شود، مرتبط است.
 اگر یک علامت تجاری ثبت شده دارید، می توانید از نماد ® همراه با علامت یا کلماتی مانند TM (برای کالاها) و SM (برای خدمات) با علامت استفاده کنید،
در صورتی که از علامت تجاری به عنوان علامت تجاری یا خدمات “قانون متداول” استفاده می کنید.


 علامت تجاری می تواند متعلق به هر شخص حقیقی، حقوقی یا سازمان تجاری باشد. 
علامت تجاری روی بسته بندی، به عنوان برچسب یا روی کوپن استفاده می شود
و برای هویت سازمانی، می توان از آن استفاده کرد یا در ساختمان های شرکت نیز نمایش داد.

تفاوت بین نام تجاری و علامت تجاری:

تفاوت اصلی بین نام تجاری و علامت تجاری با نکات زیر مشخص شده است:

1. مفهوم بنیادی

نام تجاری یک “اکتشافی حافظه” برای مصرف کنندگان است، راهی راحت و آسان برای به خاطر سپردن محصول یا خدمات ترجیحی. نام برند جزء ضروری یک برند است. 
برای صحبت کردن، نوشتن یا شناسایی محصول یا خدمات به منظور تمایز از سایر محصولات مشابه در یک گروه/دسته استفاده می شود.
 مفهوم اساسی نام تجاری نباید با علامت تجاری اشتباه گرفته شود. 
علامت تجاری با منبع تجاری یا مبدأ محصولات یا خدمات مرتبط است.
 از نظر مفهومی، آن را به عنوان “نشان مبدا” نامیده می شود. به عبارت ساده، علامت تجاری یک نام تجاری یا شاید بخشی از نام تجاری است که از نظر قانونی محافظت می شود.

2. انواع

انواع مختلفی از نام تجاری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
ابتکار (ابتدای هر چیزی)، توصیفی (نام با مزایای محصول)، کلمه خارجی (کلمه از زبان دیگر)، نام مؤسس (اسامی افراد واقعی)، ترکیبی (ترکیب چندگانه).
در حالی که علامت تجاری دارای انواع خود نیز می باشد، به عنوان مثال، علائم خدمات (منبع کالا)، علائم تجاری خیالی، دلبخواه و پیشنهادی (قوی ترین و محافظت شده ترین علائم تجاری)، صرفاً توصیفی، توصیفی و عمومی (ضعیف ترین علائم تجاری)، نام تجاری (مشخص کننده شرکت به عنوان یک کل).

3. تفاوت حقوقی

نام تجاری یک نام قانونی نیست. 
این فقط یک نام است که توسط این شرکت برای یکی از محصولات آنها انتخاب شده است.
 از طرف دیگر علامت تجاری به طور قانونی یک تجارت را با محصولات و خدمات خود نشان می دهد.

4. مرتبط با

نام برند مستقیماً با فرهنگ، شخصیت، بینش و شهرت مرتبط است. به سادگی، نام تجاری کمک می کند تا به این سوال پاسخ دهیم که شرکت در مورد چیست. 
علامت تجاری با بسته بندی ، نماد و طرح رنگ مرتبط است. این از برند شما محافظت می کند تا رقبا نتوانند از همان توصیفی استفاده کنند که ممکن است مصرف کننده را گیج کند.

5. محدودیت ها

نام تجاری فقط در ایالتی که نام تجاری شما در آن ثبت شده است محافظت می شود. 
این بدان معنی است که هیچ کس نمی تواند از نام تجاری شما در یک ایالت استفاده کند اما شما نمی توانید از استفاده سایر ایالت ها از نام تجاری خاص در نوع دیگری از شرکت یا صنعت جلوگیری کنید. 
علامت تجاری آن مالکیت معنوی است که از هویت برند شما محافظت می کند و به طور قانونی نشان می دهد که علامت شما قبلاً در جای دیگری استفاده نشده است. همچنین از دولت حمایت می کند.

6. مدت زمان استفاده

مدت زمان مشخصی برای استفاده از نام تجاری وجود ندارد مگر اینکه نام تجاری شما در سطح محلی محدود شود یا به دلیل عدم ثبت نام تجاری توسط شخص دیگری استفاده شود.
 طبق اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده، یک علامت تجاری می تواند به مدت 10 سال مورد استفاده قرار گیرد و تا آن زمان محافظت می شود. این دوره 10 ساله شامل «تجدید بین سال پنجم تا ششم پس از ثبت نام و ظرف یک سال قبل از پایان هر 10 سال با تسلیم اظهارنامه استفاده است».

تفاوت نام تجاری در برابر علامت تجاری – مقایسه جدولی

مقایسه نام تجاری و علامت تجاری به صورت جدولی در زیر آورده شده است:

نام برنددر مقابل علامت تجاری
مفهوم اساسی
راه آسان برای به خاطر سپردن محصول برخلاف محصول یا برند رقیب.از نظر مفهومی، منبع منشأ هر محصول یا خدماتی است.
تایپ کنید
ابتکاری، توصیفی، نام مؤسس، واژه های خارجی، ترکیبعلائم تجاری، صرفاً توصیفی، توصیفی و عمومی، نام تجاری
تفاوت حقوقی
نام تجاری یک نام قانونی نیست. این نام محصول ساده ای است که توسط شرکت یا تجارت داده می شودعلامت تجاری همچنین به عنوان نام قانونی یا علامت قانونی شرکت یا تجارت شناخته می شود
مرتبط با
با فرهنگ، شخصیت، بینش و شهرت مرتبط است.مرتبط با توضیحات، بسته بندی، و طرح رنگ.
مدت زمان استفاده
مدت زمان خاصی برای استفاده وجود ندارد.طبق دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده، مدت استفاده خاصی وجود دارد که 10 سال است.
محدودیت
فقط تا سطح ایالت محافظت می شود.علامت تجاری نه تنها تا سطح ایالت محافظت می شود. با تأیید اینکه علامت قبلاً استفاده نشده است، از هویت محصول / برند شما محافظت می کند.

نتیجه – نام تجاری در مقابل علامت تجاری:

هر دو اصطلاح فوق دارایی با ارزش برای هر کسب و کار یا شرکت هستند.
 این دو، “نام تجاری و علامت تجاری” به عنوان یک اصطلاح اشتباه گرفته می شوند.
 بسیاری از شرکت ها می دانند که نام تجاری آنها توسط هر شرکت یا تجارت دیگری استفاده می شود،
اما شما نمی توانید از این وضعیت اجتناب کنید مگر اینکه و تا زمانی که علامت تجاری شرکت خود را نداشته باشید. 
علامت تجاری برای محافظت از نام تجاری کسب و کار یا شرکت استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *